زمانی یک شرکت مورد توجه عموم مردم قرار گرفته و از رقبای خود تفکیک می گردد که با نام یا علامتی تجاری به آن ها معرفی شود. برند (نام تجاری) هویت یک شرکت محسوب شده که در معرفی محصولات و خدمات آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌نماید. همچنین، برندها به شرکت ها کمک کرده تا نام، محصولات و خدمات آن ها دائما در ذهن مخاطبین تداعی گردد.

در این مطلب، ابتدا به معرفی کامل برند و دلایل ثبت آن پرداخته و سپس، قوانین، مدارک مورد نیاز، مراحل ثبت برند را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد. در آخر نیز به ثبت برند در خارج از کشور و طبقه بندی بین المللی آن اشاره خواهیم کرد

برند چیست؟

برند (نام تجاریمی تواند یک نام، اصطلاح، علامت، طرح و یا ترکیبی از این ها باشد که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشندگان و متمایز کردن آن ها از رقبا استفاده می شودبطور خلاصه، برند (نام تجاریتعهد دائمی یک فروشنده به خریداران جهت ارائه مجموعه ای از ویژگی ها، مزایا و خدمات خاص می باشد.

برندها دارایی های نهفته شرکت ها هستند که باعث بالا رفتن ارزش نهایی محصولات نزد مشتریان می شوندهمچنین، می توانند برای سهامداران ارزش افزوده سهام  ایجاد کرده و باعث افزایش ورودی شرکت ها شونددر واقع، یک برند می تواند متاثر از ظاهر محصولات و خدمات و نیز محل و نحوه ارائه آن ها باشددر هر صورت، تا زمانی که محصول یا خدمتی دارای وجه تمایز مشخصی نباشد، نمی توان به سادگی آن را برند نامید.

لازم به ذکر است که صاحبان برندها می توانند گواهینامه ثبت برند خود را از اداره کل مالکیت صنعتی و علائم تجاری کشور خود دریافت نمایندگواهینامه ثبت برند در واقع سند معتبری است که برای صاحب برند مزایایی بسیاری را به همراه دارد.

از دیگر دلایل ثبت برند این است که صاحب برندی انحصار یک نام تجاری را در اختیار خود گرفته و به رقبای خود اجازه کپی و استفاده از آن را نخواهد داد. در واقع، زمانی برندها دارای ارزش مالی می شوند که اصول و قواعدی در رابطه با ثبت آن ها (مانند انتخاب نام یکتا، ارائه کالاها و خدمات سودآور و تبلیغات موثر) رعایت شوند.

Image hover effect image

دلایل ثبت برند

اولین گام برای شروع هر فعالیت تجاری، انتخاب و ثبت برند (نام تجاری) آن جهت جلوگیری از کپی برداری رقبا می باشد. یکی از دلایلی که صاحبان سرمایه باید برای کسب و کار خود یک نام تجاری انتخاب کنند این است که محصولات و خدمات آن ها بتوانند توسط مشتریان شناخته و خریداری شوند. ثبت برند نیز می تواند مستقیما بر اعتبار هر نوع کسب و کاری اثر گذاشته و صاحب برند این امکان را خواهد داشت تا توسط دولت حمایت شده و مشتریان بیشتری را به سمت برند خود جذب نماید.

از دیگر دلایل ثبت برند این است که صاحب برندی انحصار یک نام تجاری را در اختیار خود گرفته و به رقبای خود اجازه کپی و استفاده از آن را نخواهد داد. در واقع، زمانی برندها دارای ارزش مالی می شوند که اصول و قواعدی در رابطه با ثبت آن ها (مانند انتخاب نام یکتا، ارائه کالاها و خدمات سودآور و تبلیغات موثر) رعایت شوند.

Image hover effect image

قوانین انتخاب نام برند

برند (نام تجاری) و لوگوی آن باید نشان دهنده ویژگی های محصول بوده و از طرح، رنگ و نقش های واضح و ساده، در آن استفاده شده باشد.

برند (نام تجاری) و لوگوی آن باید نشان دهنده ویژگی های محصول بوده و از طرح، رنگ و نقش های واضح و ساده، در آن استفاده شده باشد.

ثبت برند انتخابی با شباهت ۵۰ درصدی به برندی دیگر، ممکن نیست.

واژه ها بعنوان صفات محصول قابل ثبت نیستند؛ مگر اینکه بخشی از نام تجاری باشند.

ثبت برند در خارج از کشور

ثبت برند (نام تجاری) در کشورهای دیگر دنیا امکان پذیر بوده و باید پیش از هر اقدامی، برند مورد نظر را در داخل کشور مبدا به ثبت رساند. اما اولین مرحله برای ثبت بین المللی یک برند، درخواست و تکمیل فرم اظهارنامه نام تجاری از اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری است که باید در آن، مشخصات نام تجاری مانند فونت، رنگ و نوع آن ذکر شود. این فرم نیز شامل فهرست طبقه بندی بین المللی علائم تجاری است که صاحب برند می تواند طبقه نام تجاری خود را از داخل این لیست پیدا کند.

خوشبختانه، ثبت برندها و علائم تجاری در اکثر کشورهای دنیا امکان پذیر بوده و دولت های آن ها از این امر کاملا حمایت می کنند. هر کشوری برای خود یک سازمان ملی یا منطقه ای ثبت علائم تجاری دارد، اما به منظور تسهیل روند، یک سیستم بین المللی ثبت علائم تجاری توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ایجاد شده است.